Skip to main content

One Good Thing #2

 

Connaissez-vous le prix littéraire des musiciens ? Chaque année, un jury récompense des livres qui ont pour thématique commune la musique classique. Il y a trois catégories : fiction, non-fiction et jeunesse.

Le jury est composé principalement de musiciens et musiciennes. Mais on y trouve aussi un professeur de neurologie, un compositeur, un auteur-dramaturge ainsi qu’une éditrice. Les lauréats seront connus en novembre.

Voici la sélection 2022 dans la catégorie fiction :

-        Des diables et des saints, Jean-Baptiste Andrea

-        Berlin Requiem, Xavier-Marie Bonnot

-        555, Hélène Gestern

-        Putzi, le pianiste d’Hitler, Thomas Snégaroff

Je n’ai découvert ce prix que tout récemment, au moment de l’écriture de mon texte sur Opus 77, d’Alexis Ragougneau. Son roman faisait partie de la sélection 2021 !

Le dernier lauréat dans la catégorie roman était Akira Mizubayashi pour Âme brisée. Pour celles et ceux qui ne connaissent pas ce livre, l’auteur y met à l’honneur les luthiers, les interprètes et les mélomanes, mais s’intéresse aussi à une autre forme d’interprétation, la traduction.

 

Have you heard of « le prix littéraire des musiciens »? Each year, a jury awards a prize to books whose common theme is classical music. There are three categories: fiction, non-fiction and children’s literature.

The panel is made up mostly of musicians. But one also finds a neurology professor, a composer, a writer-playwright and a publisher among the judges. Winners will be announced in November.

Here is the 2022 shortlist in the fiction category:

-        Des diables et des saints, Jean-Baptiste Andrea

-        Berlin Requiem, Xavier-Marie Bonnot

-        555, Hélène Gestern

-        Putzi, le pianiste d’Hitler, Thomas Snégaroff

It was only recently that I found out the existence of this prize. It happened while I was writing my text on Opus 77, by Alexis Ragougneau. His novel was shortlisted in 2021!

The last recipient of the prize in the fiction category was Akira Mizubayashi for Âme brisée. For those who do not know his book, the author shines a light on luthiers, interpreters and music lovers, but also brings into focus another form of interpretation, translation.

 

Comments

Popular posts from this blog

"The Milk Train"

Edgar Lawrence Doctorow wrote a historical fiction with a title reflecting the musical craze of the times: Ragtime . Set in the early 1900’s, we follow the intermingled fates of a white family, of a mysterious black woman with a newborn child and of a ragtime musician named Coalhouse. As one would expect, the text mentions composer Scott Joplin. The music of romantic composers such as Franz Liszt and Frederic Chopin is also present. The reader will encounter other names: composers John Philip Sousa (p. 21), Victor Herbert, Rudolf Friml and Carrie Jacobs Bond; tenor John McCormack; bandleader Jim Europe. Some titles appear in the novel: “Wall Street Rag,” “Maple Leaf Rag,” “Hungarian Rhapsody,” “The Minute Waltz,” “I Hear You Calling Me.” “L’Internationale” is heard during a labor demonstration. The author also includes more obscure genres such as “Bowdoin College Songs” or “Coon Songs.” A much rarer feat is the inclusion of a composer’s words. As an epigraph, we find the indica...

"Half The Dance"

Sherman Alexie wrote a short story with a very long title: “Because My Father Always Said He Was the Only Indian Who Saw Jimi Hendrix Play the Star-Spangled Banner at Woodstock.” The story mentions four musicians (Jimi Hendrix, Elvis Presley, Hank Williams and Robert Johnson), a specific performance of the American anthem and a country song. Reading the title, we understand that Jimi Hendrix is the central musical figure in the story. Do the characters compare him to other musical icons? Yes, an anecdote involving Hank Williams leads a perplexed narrator to tell to his father:    “Hank Williams and Jimi Hendrix don’t have much in common[.]” For the narrator’s father, what the two musicians have in common is their intimate knowledge of heartaches. The father deplores his son’s ignorance and then shifts to the subject of music. This leads the father to share his personal take on instrumentation. The drums are the culprits, largely responsible for the younger genera...

Collé au sillon

Toni Morrison a écrit un roman dont le titre ne tient qu’en un mot : “Jazz.” En suivant un triangle amoureux à New York en 1926, le roman nous embarque dans un voyage à travers le temps et l’espace tandis que l’auteur s’intéresse aux origines rurales des personnages. La fiction nous permet de nous interroger sur la grande migration vers le Nord. Bien que la musique ait une place importante dans le livre, les références tendent à être plus générales que spécifiques. Le texte mentionne des labels de disques tels que Bluebird (p. 120) et Okeh (p. 6, 197). Très peu de noms apparaissent dans le texte. La chorale gospel “Wings Over Jordan” (p. 94) et le groupe préféré de Dorcas, “Slim Bates and His Ebony Keys”, (p. 5) apparaissent au fil des pensées de Violet.   La musique sert généralement à faciliter notre compréhension des personnages et de leurs comportements. Au cœur du comportement d’Alice se trouve un paradoxe. Religieuse, elle condamne le comportement licenci...