Skip to main content

"Opus 77", d'Alexis Ragougneau

Opus 77 d’Alexis Ragougneau est un roman que j’ai découvert sur le présentoir d’une librairie, où je me rendais pour la première fois, la librairie Page 189 sur le boulevard Saint Antoine. Le livre portait une mention « coup de cœur des libraires ».

Sur la couverture, un piano surplombe le nom de l’auteur et le titre, simple numéro d’opus. Il y avait dans cette disposition quelque chose de très alléchant pour le lecteur que je suis. La promesse d’une œuvre littéraire qui se concentrerait tout particulièrement sur la musique. J’ai probablement aussi été attiré par le caractère quelque peu sinistre de la couverture.

Puis la quatrième de couverture m’a révélé que la référence du titre appartient à Chostakovitch. Une vraie trouvaille puisque je n’avais encore jamais lu de roman faisant référence à Chostakovitch. Depuis, il y a eu le roman d’Akira Mizubayashi, Reine de Cœur avec ses références aux symphonies. Mais ici, il s’agit du premier concerto pour violon.

Je feuillète les pages du livre. Et je constate que le récit se découpe en cinq parties, chaque partie portant le nom d’un mouvement du concerto (mis à part « Cadence »). Je suis maintenant décidé à acheter le livre. J’étais venu dans l’espoir de trouver pareil ouvrage, mais je n’imaginais pas que ce serait si simple !

Le libraire à la caisse demande à une cliente sur le point de faire la même acquisition : « Mais connaissez-vous l’œuvre en question ? Ah, il faut absolument l’écouter… ». Quant à moi, il fallait absolument que je lise ce livre ! 

Ragougneau, Alexis, Opus 77, Viviane Hamy, 2019

Alexis Ragougneau’s novel Opus 77 is a book that I discovered on display at Page 189, a bookshop on the boulevard Saint Antoine that I was visiting for the first time. There was an added sleeve on the cover informing us that the book sellers had particularly liked it.  

On the cover, a piano appears above the author’s name and the title, a simple opus number. There was something enticing about this cover. The promise of a work of fiction that would focus solely on music. I was also drawn to the book by its somewhat sinister cover.

Then, the back cover revealed that the title was a reference to Shostakovich. This, at the time, was a real finding as I had never encountered a work of fiction referencing Shostakovich. Since then, there has been Akira Mizubayashi’s Reine de Cœur with references to the symphonies. But our book dealt with the first concerto for violin.

I am leafing through the book. I realize the story is split into five parts, each of them named after a concerto movement (with the exception of « Cadence »). I am now determined to buy this book. I had come to the bookshop in the hope of finding such a piece of fiction, never had I imagined that it would be that easy!

I overhear a bookseller asking a customer who is about to make the same purchase: « Have you listened to the concerto? Why, you must! ». As for me, I absolutely had to read this book!

Ragougneau, Alexis, Opus 77, Viviane Hamy, 2019

 

Comments

Popular posts from this blog

"Coming Through Slaughter", by Michael Ondaatje (2)

I have written before about Michael Ondaatje’s novel Coming Through Slaughter (here’s the link to the English version ). A few recent searches led me to an article by Emily Petermann and the albums of Dave Lisik and Jerry Granelli. Back in 2010, Emily Petermann published an article entitled “Unheard Jazz: Music and History in Michael Ondaatje’s Coming Through Slaughter ” . Thanks to this article, I have learned the meaning of the term “ekphrasis” as it applies to the description of music in literature.   Back in 2009, Dave Lisik released a whole album based on the Ondaatje novel: Coming Through Slaughter, The Bolden Legend . Each track title is a reference to a scene from the book. If you listen to the opening track, you too will marvel at the beauty of the low end of the trombone’s range. Hear how effectively the Bb signals a repeat of the theme’s first section, as though the whole ensemble was breathing through that one tone. And what about the drummer’s cross stick work a

Hésitant, Rusé, Nerveux, Doux

Philip Roth a écrit un court roman au titre en forme d’adieux : Goodbye, Columbus . Neil Klugman, le narrateur, entame une relation amoureuse, avec Brenda Patimkin. Les Patimkin sont plus riches que la famille de Neil. Il vit avec sa tante à Newark, tandis que les Patimkin vivent à Short Hills.     L’histoire mentionne Kostelanetz et Mantovani. Des titres de chanson tels que “Night and Day,” “I Get a Kick out of You,” “Get Me to the Church on Time” ainsi que le titre de la comédie musicale My Fair Lady apparaissent dans le texte. Ce n’est que dans la seconde moitié du roman que la musique gagne du terrain. Cependant le plus merveilleux des passages sur l’expression musicale se trouve dans la première moitié du texte. Et il ne concerne pas de chanson existante. Et il ne se rapporte pas à un genre musical précis. Neil et Brenda, deux jeunes amants, apprennent à exprimer leurs sentiments l’un pour l’autre dans un échange de vers improvisés qui est à la fois timide et en

"Grandiose, in a corrupted romantic style"

Next up in our cast for Ian McEwan's revisiting of Hamlet is Claude, the hero’s uncle.   He conspires to kill his brother, John, with the help of his lover (and sister-in-law), Trudy. She is pregnant with our hero-narrator, whose hatred of Claude has some roots in the man's musical ignorance. The patronym brings about the first mention of a European composer. Whenever he introduces himself, the plotting uncle says “Claude, as in Debussy,” so as to help with the pronunciation of his name. This does not fail to disgust our narrator. (Chapter One, p. 5). For the man seems to revel in his ignorance. Claude conjures up the French composer's name as a mere icebreaker, without any interest for the composer’s works.  Our fetus-narrator sets us right immediately: “This is Claude as in property developer who composes nothing, invents nothing.” At the beginning of Chapter Three, the narrator tries to understand who his uncle really is. The description addresses the musical featu