Skip to main content

"Opus 77", d'Alexis Ragougneau

Opus 77 d’Alexis Ragougneau est un roman que j’ai découvert sur le présentoir d’une librairie, où je me rendais pour la première fois, la librairie Page 189 sur le boulevard Saint Antoine. Le livre portait une mention « coup de cœur des libraires ».

Sur la couverture, un piano surplombe le nom de l’auteur et le titre, simple numéro d’opus. Il y avait dans cette disposition quelque chose de très alléchant pour le lecteur que je suis. La promesse d’une œuvre littéraire qui se concentrerait tout particulièrement sur la musique. J’ai probablement aussi été attiré par le caractère quelque peu sinistre de la couverture.

Puis la quatrième de couverture m’a révélé que la référence du titre appartient à Chostakovitch. Une vraie trouvaille puisque je n’avais encore jamais lu de roman faisant référence à Chostakovitch. Depuis, il y a eu le roman d’Akira Mizubayashi, Reine de Cœur avec ses références aux symphonies. Mais ici, il s’agit du premier concerto pour violon.

Je feuillète les pages du livre. Et je constate que le récit se découpe en cinq parties, chaque partie portant le nom d’un mouvement du concerto (mis à part « Cadence »). Je suis maintenant décidé à acheter le livre. J’étais venu dans l’espoir de trouver pareil ouvrage, mais je n’imaginais pas que ce serait si simple !

Le libraire à la caisse demande à une cliente sur le point de faire la même acquisition : « Mais connaissez-vous l’œuvre en question ? Ah, il faut absolument l’écouter… ». Quant à moi, il fallait absolument que je lise ce livre ! 

Ragougneau, Alexis, Opus 77, Viviane Hamy, 2019

Alexis Ragougneau’s novel Opus 77 is a book that I discovered on display at Page 189, a bookshop on the boulevard Saint Antoine that I was visiting for the first time. There was an added sleeve on the cover informing us that the book sellers had particularly liked it.  

On the cover, a piano appears above the author’s name and the title, a simple opus number. There was something enticing about this cover. The promise of a work of fiction that would focus solely on music. I was also drawn to the book by its somewhat sinister cover.

Then, the back cover revealed that the title was a reference to Shostakovich. This, at the time, was a real finding as I had never encountered a work of fiction referencing Shostakovich. Since then, there has been Akira Mizubayashi’s Reine de Cœur with references to the symphonies. But our book dealt with the first concerto for violin.

I am leafing through the book. I realize the story is split into five parts, each of them named after a concerto movement (with the exception of « Cadence »). I am now determined to buy this book. I had come to the bookshop in the hope of finding such a piece of fiction, never had I imagined that it would be that easy!

I overhear a bookseller asking a customer who is about to make the same purchase: « Have you listened to the concerto? Why, you must! ». As for me, I absolutely had to read this book!

Ragougneau, Alexis, Opus 77, Viviane Hamy, 2019

 

Comments

Popular posts from this blog

"The Milk Train"

Edgar Lawrence Doctorow wrote a historical fiction with a title reflecting the musical craze of the times: Ragtime . Set in the early 1900’s, we follow the intermingled fates of a white family, of a mysterious black woman with a newborn child and of a ragtime musician named Coalhouse. As one would expect, the text mentions composer Scott Joplin. The music of romantic composers such as Franz Liszt and Frederic Chopin is also present. The reader will encounter other names: composers John Philip Sousa (p. 21), Victor Herbert, Rudolf Friml and Carrie Jacobs Bond; tenor John McCormack; bandleader Jim Europe. Some titles appear in the novel: “Wall Street Rag,” “Maple Leaf Rag,” “Hungarian Rhapsody,” “The Minute Waltz,” “I Hear You Calling Me.” “L’Internationale” is heard during a labor demonstration. The author also includes more obscure genres such as “Bowdoin College Songs” or “Coon Songs.” A much rarer feat is the inclusion of a composer’s words. As an epigraph, we find the indica...

"Half The Dance"

Sherman Alexie wrote a short story with a very long title: “Because My Father Always Said He Was the Only Indian Who Saw Jimi Hendrix Play the Star-Spangled Banner at Woodstock.” The story mentions four musicians (Jimi Hendrix, Elvis Presley, Hank Williams and Robert Johnson), a specific performance of the American anthem and a country song. Reading the title, we understand that Jimi Hendrix is the central musical figure in the story. Do the characters compare him to other musical icons? Yes, an anecdote involving Hank Williams leads a perplexed narrator to tell to his father:    “Hank Williams and Jimi Hendrix don’t have much in common[.]” For the narrator’s father, what the two musicians have in common is their intimate knowledge of heartaches. The father deplores his son’s ignorance and then shifts to the subject of music. This leads the father to share his personal take on instrumentation. The drums are the culprits, largely responsible for the younger genera...

Collé au sillon

Toni Morrison a écrit un roman dont le titre ne tient qu’en un mot : “Jazz.” En suivant un triangle amoureux à New York en 1926, le roman nous embarque dans un voyage à travers le temps et l’espace tandis que l’auteur s’intéresse aux origines rurales des personnages. La fiction nous permet de nous interroger sur la grande migration vers le Nord. Bien que la musique ait une place importante dans le livre, les références tendent à être plus générales que spécifiques. Le texte mentionne des labels de disques tels que Bluebird (p. 120) et Okeh (p. 6, 197). Très peu de noms apparaissent dans le texte. La chorale gospel “Wings Over Jordan” (p. 94) et le groupe préféré de Dorcas, “Slim Bates and His Ebony Keys”, (p. 5) apparaissent au fil des pensées de Violet.   La musique sert généralement à faciliter notre compréhension des personnages et de leurs comportements. Au cœur du comportement d’Alice se trouve un paradoxe. Religieuse, elle condamne le comportement licenci...