Back in 2010, Emily Petermann published an article entitled “Unheard Jazz: Music and History in Michael Ondaatje’s Coming Through Slaughter”.
Thanks to this article, I have
learned the meaning of the term “ekphrasis” as it applies to the description of
music in literature.
Back in 2009, Dave Lisik released a whole album based on the Ondaatje novel: Coming Through Slaughter, The Bolden Legend. Each track title is a reference to a scene
from the book.
If you listen to the opening
track, you too will marvel at the beauty of the low end of the trombone’s range.
Hear how effectively the Bb signals a repeat of the theme’s first section, as
though the whole ensemble was breathing through that one tone. And what about
the drummer’s cross stick work at the beginning of the trumpet solo? It feels
like the very heartbeat of the music in the barren soundscape.
Back in 1993, Jerry Granelli released an entire album meant as an evocation of Buddy Bolden’s figure: A Song I Thought I Heard Buddy Sing. While the project was in part inspired by the Ondaatje novel, the music goes beyond the outline of the book (as the album features music by Charlie Parker or Ornette Coleman).
However, one track is named after the novel. If you listen to that central track, you too will marvel at the altissimo of the saxophone (Ab, C, Ab, Db) and the guitar harmonics. They have a transformative power on the ensemble. Things are not quite the same when the theme returns. The atmosphere has changed as the guitar gongs will attest.
Ondaatje, Michael. Coming Through Slaughter, Vintage Books, 1996
En 2010, Emily Petermann a publié un article intitulé “Unheard Jazz: Music and History in Michael Ondaatje’s Coming Through Slaughter”.
Grâce à son article, j’ai appris le sens du terme “ekphrasis” et comment il
s’applique à la description d’une œuvre de musique dans la littérature.
En 2009, Dave Lisik a sorti un album inspiré par le roman de Ondaatje: Coming Through Slaughter, The Bolden Legend. Chaque titre de piste est une référence à une scène du livre.
Ecoutez le morceau d’ouverture, et vous pourrez vous aussi vous extasiez
devant le registre grave du trombone. Ecoutez avec quelle efficacité le Si b
annonce la répétition de la première section du thème, comme si tout
l’orchestre était en train de respirer à travers cette note. Et que dire du jeu
en cross stick du batteur au début du solo de trompette ? Dans ce paysage
sonore aride, il ressemble au battement cardiaque de la musique elle-même.
En 1993, Jerry Granelli a sorti un album qui se voulait une évocation de la figure de Buddy Bolden : A Song I Thought I Heard Buddy Sing. Tandis que le projet était en parti inspiré par le roman d’Ondaatje, la musique va au-delà des limites du roman (puisque l’album contient des morceaux de Charlie Parker et d’Ornette Coleman).
On trouve cependant un morceau reprenant le titre du roman. Si vous écoutez cette piste centrale, vous pourrez vous aussi vous extasiez devant le suraigu du saxophone (La b, Do, La b, Ré b) et les harmoniques de la guitare. Ils exercent un véritable pouvoir sur l’ensemble. Les choses ne sont plus vraiment les mêmes lorsque le thème est rejoué. L’ambiance a changé, comme en témoignent les gongs de guitare.
Ondaatje, Michael. Coming Through Slaughter, Vintage Books, 1996
Comments
Post a Comment