Skip to main content

"Tell Me About Magnets"


Michael Ondaatje wrote a novel with an enigmatic title: “Coming Through Slaughter.”
Centered around the story of jazz pioneer Buddy Bolden, the text mentions many musicians. First there is the younger generation: Louis Armstrong, Bunk Johnson, Freddie Keppard (p.5). Then, the antithesis of the oral tradition: John Robichaux (pp.5 & 93). There are also the fellow band members that we observe in the photograph: Willy Warner, Willy Cornish, Jimmy Johnson, Brock Mumford and Frank Lewis (p.66). Next, a famous witness: Ferdinand Lementhe (p.43). Finally, there is the older generation, the “fathers”: Manuel Hall, Mutt Carey, Bud Scott, Happy Galloway (p.95).
The text also mentions many tunes. The following titles are all listed on page 23 : “Don’t Go ‘way Nobody”, “Careless Love”, “2.19 Took My Baby Away”, “Idaho”, “Joyce 76”, “Funky Butt”, “Take Your Big Leg Off Me”, “Snake Rag”, “Alligator Hop”, “Pepper Rag”, “If You Don’t Like My Potatoes Why Do You Dig So Deep?”, “All The Whores Like The Way I Ride”, “Make Me A Pallet On Your Floor”, “If You Don’t Shake, Don’t Get No Cake”. “Tiger Rag” and “Cakewalking Babies” each get a mention within the framework of a scene.

What goes into the music? How does the musician turn feelings or surroundings into sound?
On his second trip to New Orleans, Buddy Bolden's old friend, Webb, hears him play in front of a crowd. For the visiting detective, Bolden’s activity with The Cricket, a gossip rag, influences his playing. The cornetist plunges in the rumors and expands on them through notes and phrases. The uncertainty of the information carried by his sources seem to nourish the immediacy and improvised nature of the music (p. 43). 
Later, we marvel at a non-professional pianist as he transforms hurt and anger into sounds. The anatomical details in the text convey the sharpness of heartaches. The piano has “teeth”. Sounds seem to "touch" the lovers' naked bodies. Only a few words separate the piano’s teeth from the bare bodies. The ritual quality of the musical translation, as the amateur pianist does this day after day, only adds to the fascination (p.92).
Sound and silence may be invisible, yet they are very much alive. They are imaginary animals moving dangerously across a room. On page 14, we are invited to imagine the Bolden band sound. On page 84, we feel the vulnerability of the exiled musician as his past collides silently with his new life. 

The author's descriptions of invisible forces are the closest the text ever comes to music. The movement of magnets is a spectacle for young Buddy Bolden: worn-out after his long practice session, he requests a show from his roomate Webb, in what seems to be both scientific curiosity and a crave for entertainment. But the scene holds a symbolic value: the big magnet’s pull on the little ones is the power of Bolden’s sound over crowds. It is also a comment on the nature of the friendship between Webb and Bolden (p.35). 
Bellocq is another character who deals with invisible forces. At Webb's request, he makes a print of the Bolden band photograph. That scene is magical. Later, the description of the fire is strangely beautiful. In both scenes, bodies appear or disappear under the transformative power of acid or fire. Again, both these descriptions relate to music: instruments slowly materialize in the picture; the body follows a strange choreography in the inferno. 
Ondaatje, Michael. Coming Through Slaughter, Vintage Books, 1996


Comments

Popular posts from this blog

"Opus 77", d'Alexis Ragougneau

Opus 77 d’Alexis Ragougneau est un roman que j’ai découvert sur le présentoir d’une librairie, où je me rendais pour la première fois, la librairie Page 189 sur le boulevard Saint Antoine. Le livre portait une mention « coup de cœur des libraires ». Sur la couverture, un piano surplombe le nom de l’auteur et le titre, simple numéro d’opus. Il y avait dans cette disposition quelque chose de très alléchant pour le lecteur que je suis. La promesse d’une œuvre littéraire qui se concentrerait tout particulièrement sur la musique. J’ai probablement aussi été attiré par le caractère quelque peu sinistre de la couverture. Puis la quatrième de couverture m’a révélé que la référence du titre appartient à Chostakovitch. Une vraie trouvaille puisque je n’avais encore jamais lu de roman faisant référence à Chostakovitch. Depuis, il y a eu le roman d’Akira Mizubayashi, Reine de Cœur avec ses références aux symphonies. Mais ici, il s’agit du premier concerto pour violon. Je feuillèt...

"Zazie dans le métro", de Raymond Queneau

La première personne à m’avoir parlé de  Zazie dans le métro était certainement mon père. Mais il m’avait prévenu : au-delà des aspects ludiques et amusants du texte, le roman de Raymond Queneau avait des aspects plus sombres. J’en étais resté là. Alors, qu’est-ce qui a bien pu me motiver à lire ce classique de 1959 ? J’étais en train d’explorer la filmographie de Louis Malle lorsque ma compagne m’a rappelé qu’elle possédait un exemplaire du livre (avec Catherine Demongeot et Philippe Noiret sur la couverture, aux côtés du portrait géant de l’auteur). Je me suis dit qu’il serait bon de lire le roman avant de regarder l’adaptation. Et le livre m’a énormément plu. Il est à la hauteur de sa réputation de chef d’œuvre de l’humour. Les personnages prennent vie à travers leurs paroles, leur gouaille. On a le sentiment que l’auteur a dû s’amuser en écrivant son histoire, en écoutant ses personnages parler, en commentant malicieusement les échanges. Quant aux thématiques...

Collé au sillon

Toni Morrison a écrit un roman dont le titre ne tient qu’en un mot : “Jazz.” En suivant un triangle amoureux à New York en 1926, le roman nous embarque dans un voyage à travers le temps et l’espace tandis que l’auteur s’intéresse aux origines rurales des personnages. La fiction nous permet de nous interroger sur la grande migration vers le Nord. Bien que la musique ait une place importante dans le livre, les références tendent à être plus générales que spécifiques. Le texte mentionne des labels de disques tels que Bluebird (p. 120) et Okeh (p. 6, 197). Très peu de noms apparaissent dans le texte. La chorale gospel “Wings Over Jordan” (p. 94) et le groupe préféré de Dorcas, “Slim Bates and His Ebony Keys”, (p. 5) apparaissent au fil des pensées de Violet.   La musique sert généralement à faciliter notre compréhension des personnages et de leurs comportements. Au cœur du comportement d’Alice se trouve un paradoxe. Religieuse, elle condamne le comportement licenci...